Kapadokya Disember 2016



Lost yourself in nature 
Bersama dengan pelancong lain

Perasan tak bukit di belakang saya tu batu bentuk unta
Saya dan Madam lagi

Merenung ke luar jendela

Teman travel saya Yasir dan Madam Kartini
Assalamualaikum wbt..
Semoga sihat semuanya,terus ceria dan bersemangat menjalani hidup ini

Dah lama juga biarkan blog ini tidak berupdate..
Baiklah ,Disember tahun lalu 2016 selepas ujian A1 saya sempat meluangkan masa ke Kapadokya.Dengan menaiki otobus (bus) dari stesen bas Otogar ke Nevsehir ,tempat di mana terletaknya Kapadokya.Perjalanan sekitar 4 jam dari Konya ke Kapadokya.Saya menikmati perjalanan dengan hidangan cay(teh ) panas dan beberapa snack yang diberi secara free oleh co-pilot bus.Satu perkara yang menarik perhatian saya di Turki adalah perkhidmatan bas ekspress nya yang boleh dikatakan selesa ,lengkap dengan skrin seperti di dalam penerbangan.Anda boleh memilih untuk mendengar lagu atau hanya menonton pilihan filem yang ada di paparan skrin kerusi penumpang .Dan lagi satu adalah anda akan dihidangkan dengan kahve(coffee) atau teh panas (cay) sepanjang perjalanan.Selesa dan nyaman :)

Setelah 4 jam perjalanan saya tiba di Kapadokya.Terus mencari hotel yang sudah sedia ditempah melalui internet oleh teman travel saya ,Madam Kartini dan Yasir.Setelah berjalan sekitar 10-15 minit kami sampai di The Cave Traveller Hotel.Setelah selesai urusan pendaftaran di lobi hotel,kami masuk ke bilik masing-masing untuk berehat.

Untuk urusan tempahan boleh dibuat melalui laman sesawang Booking.com.Keesokan harinya kami memilih pakej Red Tour yang telah disediakan oleh pihak hotel dengan bayaran 90-120 TL.Bagi saya amat berbaloi kerana lebih mudah untuk kami bergerak kerana dengan menaiki van yang disediakan kami dibawa melihat beberapa tempat pelancongan di sekitar Kapadokya.Antara tempat-tempat yang dilawati adalah Open Air Museum ,tempat untuk membuat porcelain seperti pasu,pinggan mangkuk,dan pada sebelah petangnya kami hiking di Red Rose Valley untuk melihat sunset.

Tempat yang paling saya suka adalah ketika perjalanan untuk melihat sunset kerana pada waktu itu kami perlu berjalan sekitar 30 minit untuk sampai ke atas bukit Rose Valley untuk menyaksikan terbenamnya matahari.Subhanallah,such an amazing experience and wonderful walking I have ever been :)



Saya bersama Madam Kartini



Keesokan harinya kami membeli souvenir di sekitar Kapadokya sebagai ingatan dan hadiah kepada teman-teman.
Tentang soal makanan tidak perlu risau kerana banyak restoran halal di sekitar kapadokya dengan harga yang berpatutan dan menarik.Cuma apa yang perlu diseiakan adalah kesihatan yang baik dan duit yang mencukupi.Tapi kami tidak naik pun belon udara panas tu sebab agak mahal.Dapat tengok pun bersyukur sangat dah :)
Lain kali saya nak datang lagi ,nak  naik belon udara panas dan mencuba ATV ride,InsyaALLAH :)


Saya habis sekitar 400 TL juga untuk trip kali ini.Mungkin dapat minimakan sekiranya kurangkan kos makan.Saya jenis cepat lapar dan suka makan dan suka beli barang .

Sekian berjumpa lagi di entri akan datang.

Kapadokya Aku Datang :)

Travel as it leaves you as storyteller and enrich your soul :)

No comments:

Post a Comment